افراد مبتلا به دیابت نوع 1 علیرغم استفاده از CGM ها، هنوز هم برای کنترل قند خون خود با مشکلاتی مواجه هستند

19 نوامبر 2019 - براساس مطالعه ی منتشر شده در مجله ی جامعه غدد درون ریز، با کمک برخی از ویژگی ها و تنظیمات هشدار دهنده ی دستگاه کنترل مداوم قند خون (CGM) می توان به دستیابی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به کنترل بهتر قند خون کمک نمود.

متداول ترین روش برای اندازه گیری قند خون روش سوراخ کردن انگشتان دست، خونگیری و خوانش با دستگاه گلوکومتر است. این تست بین 1تا 6 بار در روز انجام می شود و برای اکثر افراد، دشوار است. دستگاه نظارت مداوم بر قند خون یاCGM ، می تواند قند خون بیمار را حتی در هنگام خواب به طور خودکار اندازه گیری و ثبت کند. این نظارت مکرر می تواند منجر به نتایج بهتری در هنگام مدیریت دیابت شود، اما بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، هنوز هم برای جلوگیری از کاهش و افزایش شدید قند خون خود با چالشهایی مواجه هستند.

نویسنده مسئول این مطالعه، دکتر Yu Kuei Lin از دانشکده پزشکی یوتا گفت: مدیریت دیابت نوع 1 یک نبرد دائمی بین جلوگیری از افزایش و کاهش سطح قند خون است، و بسیاری از بیماران با وجود استفاده از CGM، همچنان برای دستیابی به این تعادل در چالش هستند، مطالعه ی پیشگامانه ی ما نشان داد كه برخی از ویژگی ها و تنظیمات هشدار دهنده ی CGM ممكن است به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 برای كنترل قند خون بهتر، کمک کند.

در این مطالعه محققان داده های 95 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 را مورد بررسی قرار دادند تا ارتباط بین تنظیمات زنگهای هشدار دهنده ی CGM و سطح قند خون را بهتر درک کنند. آنها دریافتند که آستانه های مختلف قند خون در CGM برای به صدا در آمدن زنگ هشدار دهنده ی افت یا افزایش قند خون با نتایج مختلف هیپو و هایپو گلایسمی ارتباط دارد. آنها پیشنهاد کردند که تنظیم این آستانه بطور اختصاصی برای هر بیمار می تواند منجر به مدیریت بهتر افزایش و افت قند خون شود.

دکتر لین گفت: با تنظیم آستانه های افزایش و افت قند خون برای زنگ هشدارCGM ، می توان بیماران را زودتر از بروز قند خون بالا یا افت قند خون مطلع نمود، و در این صورت بیمار یا مراقبین او می توانند به موقع و قبل از وقوع این حوادث درمان مورد نظر را انجام دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-people-diabetes-struggle-blood-sugar.html